Kunstwerken "Handen" van vd Berg, Soepboer en Lammert in Groningen

‘De telefoon rinkelt minder vaak.’ Het is een kreet die ik regelmatig hoor in trainings(acteurs)land. De tijd van rustig in je stoel leunen, wachtend op de klantvraag (actie) om daarop te reageren (reactie) is voorbij. Niet getreurd! Actie – reactie bestaat nog steeds. De actie ligt alleen niet meer bij de klant maar bij jou. Relaties vragen mij vaak hoe ik actie onderneem. Mijn antwoord: netwerken en samenwerken. Bij netwerken kan iedereen zich wel iets voor stellen. Het woord ‘samenwerken’ roept vaak vragen op zoals: ‘Hoe levert dat mij meer omzet op? Ik moet dan toch de buit delen?’  Met deze infoblog wil ik je inspireren. Ik vertel je hoe mijn partnerschap met branchegenoten mij juist meer omzet en plezier oplevert.

Delen is vermenigvuldigen

‘Delen is vermenigvuldigen’ en ‘2 weten meer dan 1’. Oude gezegdes maar o zo actueel! Het principe is simpel: ik deel mijn kennis met een branchegenoot en deze branchegenoot deelt zijn kennis met mij. We onderzoeken de behoefte in de markt en samen ontwikkelen wij een passend en kwalitatief product. Doordat we allebei een netwerk hebben, wordt ons verkoopkanaal groter. Een win-win situatie. Op dit moment heb ik 2 soorten samenwerkingsverbanden, namelijk: met klanten (trainers) en met collega’s (trainingsacteurs) .

Je collega als partner

Samenwerken met een collega vergroot je expertise. Je leert immers van elkaar. Doordat je gebruik maakt van elkaars verkoopkanalen, wordt je afzetmarkt vergroot. Bovendien weet je hoe de andere collega werkt. Wel zo fijn als je een vervanger zoekt bij een opdrachtgever. Een actuele  samenwerking met een collega is De kracht van ervarend leren. In deze workshop laten Cindy de Haas en ik trainers ervaren hoe men de borging van een training kan beïnvloeden door ervarend leren toe te passen. De workshops leveren mij een bescheiden omzet op. Aantrekkelijker is dat deelnemers na de workshop het belang van de inzet van een trainingsacteur onderschrijven. Hier profiteren niet alleen Cindy en ik, maar ook andere trainingsacteurs, de deelnemers en de opdrachtgevers van. Bovendien levert het ons waardevolle informatie op over hoe trainers met ons willen samenwerken.

Van je klant een partner maken

Samen met trainer Marloes van Wijk van Good Manners ontwikkelde ik een training voor de horeca, genaamd: ‘Help een gast: van verloop naar verkoop’. Horecamensen zijn praktisch. Geen presentaties of ellenlange theorieën, maar doen, doen en nog eens doen. Dé reden voor Marloes om mij te benaderen. Samen hebben we een training gecreëerd die in het teken staat van ( je raadt het al): DOEN! Waar kon Marloes beter aankloppen dan bij een trainingsacteur? Trainingsacteurs hebben kennis van werkvormen en experimenteren. Dit combineren we met de vakkennis en communicatiemodellen van de trainer en voilà: een praktische training is geboren.

Een trainingsacteur tot partner maken bied je voordelen:

  • Je training is praktisch: je bedient (en doorloopt) alle leertypen (en  leerstijlen);
  • Je kent meer passende werkvormen en kunt deze flexibel inzetten;
  • Desgewenst kun je de trainingsacteur als co-trainer inzetten;
  • Je kunt met een vakgenoot sparren;
  • Je kunt met een vakgenoot experimenteren: wat werkt wel en wat werkt niet?;
  • De trainingsacteur brengt persoonlijke expertise in, bijvoorbeeld: (werk)ervaring of opleiding;
  • Je verkoopkanaal breidt zich uit;
  • De trainingsacteur kan eventueel ook als partner deelnemen aan de verkoop- of intakegesprekken;
  • De trainingsacteur kost je niets! De klant betaalt de inzet van de trainingsacteur: het voortraject is voor jou gratis;

Door de inzet van ervarend leren doen de deelnemers een succeservaring op . Hiermee garandeer jij het blijvende effect van je training aan je opdrachtgever. Conclusie: je training is compleet én flexibel en daardoor (beter) verkoopbaar!

Marloes is nu ook niet meer mijn klant te noemen. Zij is mijn partner en samen bedienen wij klanten. Voor mij zijn hier ook voordelen aan verbonden:

  • Ik adviseer de juiste werkvormen met het meeste rendement. Daarmee heb ik invloed op het succes van de training;
  • Ik ken de training door en door. Hierdoor speel ik nog beter in op de trainer, de situatie of een verandering;
  • Ik ben betrokken bij de verkoop en maak mij hiermee minder afhankelijk van trainers;
  • Ik ben gegarandeerd van structurele opdrachten.

En niet onbelangrijk: in een partnerschap is het veilig en kunnen we van elkaar leren. Het maakt ons als vakman of-vrouw nog meer compleet.

Is jouw klant ook partner?

Kun je voorstellen wat er gebeurd als jij gaat samenwerken met jouw klant? Dat je als trainer / coach naast je opdrachtgever gaat staan en hem tot partner maakt. Heb je dit al eens gedaan?  Ik zou het leuk vinden als je jouw ervaring hieronder met mij wilt delen.

Foto: Kunstwerken “Handen”  (vd Berg, Soepboer en Lammert) in Groningen