Stijlflexibiliteit en invloed

Klantvraag
OnlyHuman matcht professionals op het gebied van marketing & communicatie met uiteenlopende opdrachtgevers. Voor haar 40 freelance communicatieadviseurs wilde zij een interactieve bijeenkomst organiseren over het afstemmen van je gedrag op de klant. In samenwerking met Peet Hoffmanns van Pro-Trainingsacteurs verzorgde Met Shamal een workshop Stijlflexibiliteit en Invloed.

Analyse
Om in gesprekken beter aan te sluiten op de ander, zul je eerst inzicht moeten krijgen in de verschillende gedragsstijlen. Dit helpt je om je eigen stijl en die van je klant beter te bepalen. Het DISC-model is een effectief instrument om speels, interactief en snel inzicht te krijgen in de verschillende gedragsstijlen. Hierdoor kun je beter aansluiten op de voorkeursstijl van je gesprekspartner.

Workshop
Na een korte kennismakingsoefening over jezelf introduceren, gingen we aan de slag in 4 kwadranten op de vloer. Hoe presenteer je jezelf in een (verkoop)gesprek en hoe sluit je aan op de stijl van de ander? Peet en Shamal speelden de verschillende stijlen om daarna deelnemers in te laten inspringen voor korte gesprekjes met ‘hun klanten’. Zo ontdekten de communicatieadviseurs hun voorkeursstijl en hoe ze om kunnen gaan met een tegengestelde kleur die ze als ‘lastig’ ervaren. Ze gingen naar huis met praktische tips, per stijl in (non-)verbaal gedrag.

Reactie deelnemers

‘Het heeft me veel inzicht gegeven en ook geraakt.’

‘Ontzettend nuttig, leerzaam en ook veel gelachen.’

‘Het wijst mij er weer op hoe ontzettend belangrijk het is om in een gesprek rekening te houden met wie ik tegenover mij heb.’

‘Ik heb genoten! Willen jullie deze workshop ook tijdens een branchebijeenkomst geven?’

Kort videoverslag van de workshop

Terug naar alle Leervaringen