• Een model intrainen;
  • weten hoe je overkomt op een ander;
  • je gedrag aanpassen op je gesprekspartner;
  • voorbereid zijn op de praktijk;
  • weten hoe je reageert in een bepaalde situatie;
  • doorbraak in muur waar je maar tegenaan blijft lopen;
  • een situatie eens opnieuw en anders beleven.

Allemaal voorbeelden van trainingsmomenten waarbij ik als trainingsacteur word ingezet. Het maakt niet uit welke training of doelgroep het betreft. Uiteindelijk komt het allemaal neer op communicatie. Hoe kan jouw deelnemer met zijn gedrag de ander beïnvloeden naar een gewenste situatie? De inzet van de juiste werkvorm, casuïstiek en feedback is hierbij heel belangrijk.

Mijn introductie aan deelnemers

‘Ik gun  je een oefenmoment door mijzelf beschikbaar te stellen als levend oefenmateriaal. Ik heb van te voren niet bedacht wat ik ga doen of hoe ik reageer. Ik reageer namelijk op jou. Jouw gedrag maakt mijn gedrag. Een mooi moment om eens te experimenteren. Bijvoorbeeld met het gedrag dat je dagelijks inzet, maar het is ook mogelijk om eens heel ander gedrag op mij te testen. Kijken wat het je oplevert. Na afloop krijg je feedback en concrete verbetertips. Deze tips kun je meteen weer op mij uitproberen. Je zult een andere reactie ervaren omdat jij ook op een andere manier in het gesprek zit. Het beste nieuws is: het heeft geen consequenties. Ik vergeet alles na de training en schud je dan weer vriendelijk de hand.’